Grabbarna i Japan 4/4 - Kapselhotel – Check!

Av: Mark Markson

Situation: Tillfälligt hemlös och lämnad ensam i Tokyo =(

Onsdag 31 Mars


Efter att ha gått runt i cirklar bland höghusen hittade jag äntligen skylten som det står Oriental F4 på. Jag tittade på min karta och sen upp på skylten igen, nickade bekräftande och gick in.


Jag tog hissen upp till plan 4 och möttes av en man bakom en disk som hälsade väldigt hövligt. Som på många andra ställen måste man ta av sig skorna så fort man går ur hissen. Mannen bakom disken pekade till vänster om mig och sa ”chuuuuz”. Alltså shoes (vilket jag inte förstod först och tittade förvirrat omkring efter vad det var jag skulle välja), och menade att jag skulle låsa in skorna i skåpet.


En natt kostade ¥3600. Jag skrev mitt namn på en lapp och fick byta nyckelbrickan till skåpet med mina skor mot en annan nyckelbricka. Efter det fick jag följa med honom in i nästa rum, som var ett stort omklädningsrum med massa skåp. Där pekade han på mitt skåp och gick iväg. Jag stod kvar som ett stort frågetecken likt Danis på bilden under.

Jag öppnar mitt skåp och finner en pyjamas innuti. Då kommer en businessman in och öppnar skåpet bredvid mitt. Han börjar byta om till pyjamas och jag likaså. Sen följer jag efter honom tillbaka till entrén där han svänger till vänster in i andra dörren vilket var ingången till ett mini-onsen (varm källa/badhus). Det var precis likadana duschar som i det riktiga onsenet vi besökt tidigare, och det fanns både varma och kalla bassänger, dock inga riktiga varma källor.


Jag duschade, badade, och sen in i bastun (som hade en TV haha). Efter det hade jag tappat bort businessmannen så jag gick ut till entren och sa ”sleep”. Mannen pekade bort mot tredje dörren som ledde till trappor. På min nyckelbricka stod det 6F, så jag gick upp till sjätte våningen. Där möttes jag av en lång korridor med massa kapslar både till höger och vänster om mig.

Här är gången där min kapsel låg. Det är den närmast kameran till vänster som är öppen:

Kapseln snett uppifrån:

Innuti kapseln (som hade TV såklart):

Stängd kapsel utifrån:

Folk som har sett bilderna säger alltid samma sak; ”Shit, var det inte obehagligt att sova där inne? Jag skulle få klaustrofobi”.

Nej inte alls, den natten jag sov i kapseln var faktiskt den bästa natten under hela vistelsen i japan.

På morgonen duschade jag igen och badade i både den kalla och varma bassängen. In i bastun en sista gång och sen gjorde jag mig iordning. Hotellet bjöd på allt som behövdes: Schampo, tvål, raklödder, rakhyvel, tandborste, tandkräm, kam, hårvatten, bodylotion… och sen ut i solen, ahh vilken morgon! :D

Under min tid på hotellet såg jag inte en enda utlänning och alla verkade vara över 30.

 



Kommentarer
Postat av: Micke

Chuuuuuuuuuuuuzu haha! Choose!! eller vänta, Shoes! lol



Men vadå, den bästa natten i Japan? Klagar du på min gästfrihet eller? =D hehe

2010-05-06 @ 12:14:49
URL: http://tokyotrip.blogg.se/
Postat av: Mark

Haha, nej inte alls! Jag trivdes jätte bra och är mycket tacksam för att du maxxa fläkten :D

Det var vädrets fel och min madrass fel. Ganska skönt att kunna sova näck efter att ha sovit med t-shirt, tröjja, jacka, långisar jeans + filt hahaha! ;) (och inte behöva oroa sig för en stackars Micke som kanske snubblar över en då jag har ockuperat all plats som finns kvar i rummet ^_^)

2010-05-06 @ 16:55:51
Postat av: sebbe

hahahah chuuuuuuz

2010-05-21 @ 16:58:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0