Våren sluter cirkeln


Det här varit 16 tunga dagar. 16 dagar som säker förkortat samtligas livslängd med minst ett år. Men det var det värt.

Folket åkte hem imorse. Har en känsla att det kan bli segt från och med nu. Jag är snuvig, har feber, hostar, samt fryser i mitt rum som har en aircon på 30+.

Jag pallar inte skriva om all action. Rättare sagt jag pallar inte skriva om någon action. Överlåter de till de andra.

Jag skriver istället om något som jag faktistk sett fram emot sedan jag kom till Japan. Något aningen mer lugnande. Nämligen körsbärsblommningen som nu är i full fart. En av japanernas favoritsysselsättning, hanami. Som ordagrant betyder "Titta på blommor" och innebär att man antingen har en picknic i någon av stadens parker eller bara promenerar runt längs blommningen.

Jag måste säga att det är rätt fantastiskt, samt olikt något jag sett förut. Alla stadens parker slår ut. Det enda som inte riktigt stämde med vad jag förväntat mig är att det inte alls är sprakande rosa, utan mer vitnyanserad blommning. Men det är lika jävla häftigt för det.





Titeln våren sluter cirkeln har jag för att jag nu upplevt alla fyra årstider i Japan. Alla som pratat med en japan någongång vet att de är otroligt stolta och malliga över sina fyra årstider. Som att det bara vore Japan i hela världen som har så utmärkande drag årstiderna emellan.

Men visst har det varit häftigt, sommaren i Okinawa, hösten i Nikko, vintern i Nagano, och nu avslutningsvis våren i Tokyo. Att ha fått uppleva det här är något som aldrig kommer glömma.



Kommentarer
Postat av: Tove

Hahaha, cactuar baka ;P vems krycka? xD Va fint med blomningen! Här uppe måste vi vänta ca 1 månad till...Jag har anmält mig till jlptn nu i juli men i nuläget känns det som att jag kommer faila så hårt! Får köra på Kristoffers sanbansakusen ;P

Ha d!

2010-04-13 @ 11:14:24
Postat av: Micke

Danis krycka, var tvungen att fixa den på sjukan åt honom. kände mig fett rockstar fan =D



Jag har fortfarande inte anmält mig till jlpt men jag ska skriva det =) Klart du klarar det, du var ju vassare än mig i stockholm lol

2010-04-13 @ 14:25:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0