The Conquest of Japan 1/4 - Hiroshima, Miyajima

28 Maj kl 21 startade fälttåget genom västra Japan. Två tappra upptäcktsresenärer på färd med Hiroshima som första mål.

Som det geni jag är ändrade i sista stund rutten till att börja med att åka hela vägen till Hiroshima istället för att först åka till Kyoto på grund av vädret.

Dag 1 29e Maj

Efter att ha sovit förvånansvärt bra i stort sett hela bussen från Tokyo (10,5h) anlände vi tidigt på morgonen i Hiroshima. Känslan att lämna Tokyo är faktiskt rätt så bra. Bara en sådan grej som att man tar sig runt i Hiroshima med hjälp av spårvagnar känns avkopplande gentemot mer eller mindre alltid stressiga Tokyo. Planen var att stanna i Hiroshima i 2 dagar. Det finns ett tvådagars åkkort på spårvagnen, samt färjan över till Miyajima samt linbanan där som kostar 2000 yen. Jag skulle tipsa alla att köpa det vid ankomst.

Efter att ha lämnat av väskorna på vårt hostel begav det av till det första sightseeing målet: Genbaku domu (Atomic Bomb Dome)
Ett av de få husen som stod kvar efter atombomben och står kvar än idag konserverat i stort sett i samma skick som direkt efter. Den enda anledningen att huset ens stod kvar överhuvud taget är för att bomben släpptes nästan exakt ovanför. Efter diskussioner om huruvida man skulle riva huset då det kan tänkas provocera fram smärtsamma känslor eller låta det stå kvar som ett minne över vad som hänt i historien blev det till slut ett världsarv 1996.

Vidare blev det en promenad genom Peace memorial park ner till Peace memorial Museum. Som det framgått någon gång tidigare på bloggen är museum inte min starka sida direkt, men det här museumet är något alldeles speciellt. Det handlar uppenbarligen inte om konstig konst som ingen förstår, eller några lirare som sprang runt och härjade för 100tals år sedan. Även om andra världskriget är långt före min tid så känns det inte som att det är så långt bakåt på något sätt.

Det är en vemodig känsla man får av att gå igenom det här museumet. Jag har aldrig läst så mycket på ett museum någonsin i mitt liv. Efter att ha tagit oss igenom allt gick vi till ground zero, som inte är mer än det här lilla monumentet.

Klockan hade nu passerat 3 och vi kunde checka in, så vi begav oss tillbaka till hostellet medan den något tryckta stämningen släppte. Men ingen tid för vila här inte. Det var dags att åka till Miyajima guchi och ta färjan över till Miyajima, ännu ett världsarv.

Vi anlände runt klockan 17, och då var allt på ön redan på väg att stänga samt att linbanan inte gick längre. För att göra det hela ännu värre var det dessutom lågvatten så det blev inte den synen jag föreställt mig alls.

En liten planeringsmiss som senare visade sig vara riktigt lyckad för det hela blev så mycket grymmare av att ha sett platsen med både hög och lågvatten. Men då vattnet inte skulle stiga förens efter sista båten hem gått blev det snabb omplanering och ytterligare ett besök på ön planerades in tidigt dagen efter. Efter att promenerat runt lite åkte vi tillbaka och det blev Okonomiyaki på en schysst restaurang och några öl från hostellet beer machine med lite folk vi träffat där.

Dag 2 30e Maj

Check out, lämna väskorna, spurt till Miyajima. Den här gången en helt annan syn. Templet som till syns flyter runt på vattnet.

Fullt med hus i gammal stil, smågator, och folk. På denna ö har vi även berget Misen som vi tänkt promenera upp för först, men på grund av planändringen blev det linbanan både upp och ner. Då vill säga att den stigen som leder upp till linbanan, och den som senare leder upp till toppen riktigt vackra.

Väl uppe bara att konstatera att Hiroshima mer eller mindre är avklarat, och att det var en mycket mysigare stad än jag trott. Senare samma dag besöktes även lite tempel och Hiroshima slottet. På kvällen bar det av med nattbuss till nästa stad, nämligen Osaka...