The Conquest of Japan 4/4 - Kyoto

De traditionella städernas stad, Kyoto. En helt klart värdig avslutning på hela rundturen.

Dag 6

Vad hände dag 6 egentligen. Tåget till Kyoto från Osaka runt 12 efter att sovit så länge det bara gått. Väl framme, check in, den vanliga rutinen. En lugnt dag, gled runt i och spanade in några tempel, men höjdpunkten för dagen blev Pontocho, Geishadistriktet. Nu hade jag läst på nätet och hört i receptionen att det inte är helt vanligt att man faktiskt får syn på några riktiga geishor. Nu om det är korrekt eller inte vet jag faktiskt inte riktigt får jag tror att på den lilla tiden vi var där faktiskt såg 5-6 stycken. Det roliga är att det som känns som huvudgatan i Pontocho faktiskt är full med turister som står och väntar ivrigt med sina kameror så så vanligt kanske det inte är ändå.


Dag 7

Ännu en ändlös promenerar dag. Börjar ni se ett mönster nu?

Heian Shirine, stort, pampigt. Speciellt imponerande är den japanska trädgården runt om.





Kinkakuji - Silver templet




Ginkakuji
- Guld templet! Byggt för en viss Yoshimitsu på 1300 talet. Rörde en Hello Kitty lucky charm i en turistaffär här och hittade 500 yen på marken 2 minuter senare. Och inte nog med det, så hittade jag 50 USD på marken 2 min efter det. Blev nästan lite vidskeplig mot hello kitty.




Dessa tre tog ungefär en dag att ta sig igenom i riktigt lugn takt med mycket promenad istället för buss. Sen var det bara käka och slagga.

Dag 8

Sista dagen, ett besök på Manga museet. Trodde det skulle visa lite om manga/animes historia och dylikt men det var mest ett stort bibliotek.


Kyoto Imperial Palace. Inte alltför kul, men fick en skön tupplur i parken!

Sen hämtade vi våra väskor, tog en promenad längs floden tillbaka till Kyoto stationen där vi tog en välförtjänt öl.


Otsukaresamadesu!


Den 8 Dagar långa rundtrippen gick på cirka 80000 yen. Vilket med den veckans växelkurs var cirka 7120 kronor.
Då kan man lägga till att om det varit en månad tidigare hade samma 80000 yen varit 6000 kronor. Detta är inkluderat alla rum, bussresor, måltider, inträden osv. Då levde vi faktiskt inte alltför luffarliknande heller.

Jag kan bara säga att jag kände mig otroligt grym som lyckats fixat och planerat den här resan så perfekt.
För det var precis vad den var, perfekt!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0