Kawaguchiko - Shibazakura Festival

Jag undrar lite var april och halva maj tagit vägen egentligen, det känns som att tiden försvinner snabbare och snabbare. Jag tänkte skriva ett samlingsinlägg likt det jag skrev runt nyår istället för att gå specifikt in på alla händelser.

Men innan det tänkte jag faktiskt lägga ner lite kraft på att låta en enskild dag bli ett helt inlägg, vilket var riktigt länge sedan, och det blir mycket bilder den här gången också!

15e Maj, 5:15 på morgonen ringde väckarklockan och två trötta svenskar steg upp för att bege sig iväg till Shibazakura matsuri strax utanför Kawaguchiko. Efter en vecka av maniskt stirrande på väderleksprognoser, då allt utom klart väder och sol vore ett mer eller mindre misslyckande, spikades till slut lördagen fast som avfärdsdag.

Kvällen innan kommer jag också på, som det geniet jag är, att det kostar mindre än hälften så mycket att ta bussen istället för tåget. Att boka en bussbiljett på nätet i Japan är i och för sig smidigt, men det kan samtidigt vara smått förvirrande. Då det blir en följetång av klickande från sida till sida, bara för att välja destination, tid, returresa och få fram en skärm att man måste skaffa konto, då mitt svenska kort inte fungerar. Under hela den här tiden fanns det desstom bara 2 biljetter kvar till tidigaste bussen från Tokyo så spänningen var olidlig.

Vi kunde till sist pusta ut varjefall då vi lyckades lägga beslag på dem och iväg bar det.

Bussresan som viken bussresa som helst. 2 timmar och 40 min från Tokyo till Kawaguchiko. Tid som spenderades väl till att plugga, lite. Vädret verkade minst sagt lovande hela vägen, som ni kan se på bilden under.


Jag har aldrig sett Fuji i så här klart väder från det här avståndet förut. Har man chansen och är i Japan ska man absolut inte missa chansen att svänga förbi Fuji, alternativt se det från avstånd från till exempel Hakone. Om man inte prioriterar Disneyland det vill säga *host*


Det första man tänker på när man stiger av i Kawaguchiko, är något som känns helt främmande och chockerande, nämligen luften. Den är liksom, hur ska man uttrycka det, ren! Det slår mig att luften i Tokyo måste vara så skitig att det inte finns, för att inte nämna hur ohälsosam den måste vara. Självklart har man vant sig vid det här så när man väl kommer utanför Tokyo blir det sådan kontrast att jag nästan skulle rekommendera alla att lämna staden då och då bara för luftens skull

Från Kawaguchiko fortsatte resan med en annan buss som skulle ta 30 min men tog runt 1 timme på grund av trafikstockning. Shibazakuran var förutspådd att nå full blom antingen under den här helgen eller början på veckan efter. Sedan vissnar de illa snabbt så på grund av att det här troligtvis var sista helgen i år man kan se Shibazakuran strömmar folk in.


Väl framme blev det spurt direkt till matdelen då båda var helt utsvultna. Då morgonar inte är min starka sida direkt var det bara sudda att jag skulle orkat upp och käkat frukost klockan 5:15. Festivalen bjöd mer eller mindre på exakt vad alla festivaler här i Japan bjuder på i matväg.





Det blev till slut klassikern Yakisoba innan det blev dags för att spana in blomningen ordentligt. Fuji hade tyvärr bestämt sig för att lägga ner för tillfället och låg täckt bakom moln. Men det gjorde inte allt för mycket. Här följer en mängd fotografier från området.







Efter lite "seriös" blomskådning så var det dags att svalka sig med någon gott att dricka.

110 kronors öl (1300yen!) Kanske den dyraste jag druckit i hela mitt liv. Men vad gör man inte för en "Fujiyama Beer". Inte nog med att den kostade 110 spänn till att börja med, vi köpte varsin till efter den första.

Vi hade riktigt trevligt. Eftersom jag inte skrivit det tidigare så kan jag ju berätta att Sebbe som jag åkte hit med är min nya granne i mitt guest house. Han kör 3 månader i Tokyo så ska hem ungefär samtidigt som mig. Det är faktiskt rätt soft att ha en svensk i huset som har ungefär samma grymma humor som mig.

Medan vi sitter där och snackar skit samt filosoferar om allt mellan himmel och jord måste någon hört våra böner om att det vore så mycket grymmare om de där jävla molnen kunde blåsa bort från Fuji. För även om det inte var lika klart som det varit på vägen dit från bussen, så bestämde sig Fuji för att uppenbara sig ett litet tag ändå.





Grymt helt enkelt är allt jag kan säga. Sommaren är dessutom här i full fart. Det har varit mycket utomhusaktiviteter på senaste. Avslutade det hela med ett extra varv på området, delade på en miniflaska Fujivin.
Drar av det här segerhoppet innan vi vänder hemåt igen efter en helt klart 100% lyckad dag.


Jag tänkte plugga på vägen hem men det slutade så här av någon anledning.


http://www.shibazakura.jp/index.html

Nu ska jag iväg till Yoyogi på picknick!

/end

Kommentarer
Postat av: Karin

Fina blommor o bilder. Verkar ha varit en bra dag:)

2010-05-16 @ 19:05:54
Postat av: Danis

Haha jag är den enda du inte kan hosta åt för jag försökte vända klicken, förgäves. Får nöja mig med dina bilder =)

2010-05-18 @ 21:41:31
Postat av: Sanna

Hej, jag har tankar på att tatuera mig, och då med några få japanska tecken. Eftersom jag inte kan japanska så har jag försökt sökt runt lite på översättningar, men man vet ju aldrig om det blir rätt.

Finns det på något vis du skulle kunna hjälpa mig? Skulle vara otroligt snällt!

jag lägger till min mejl ifall

2010-06-05 @ 22:12:40
Postat av: Iwa

Wow vad vackert det är! Jag har alltid velat se Fuji. Du verkar ha det väldigt trevligt där borta, jag hoppas jag får detsamma när jag reser till tokyo i oktober. Ha det bra :-)

2010-06-21 @ 20:25:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0